تبلیغات
وبلاگicon
Isfahan City - خانه ی بروجردی ها
اِصـ ـفـ َـهــــــــــ ـان شَهـــــــــرِ زیبایِ خُداســـ ـتـــــــ

خانه ی بروجردی ها

یکشنبه 27 فروردین 1391 04:52 بعد از ظهر

نویسنده : Admin
ارسال شده در: آثار تاریخی ، خانه های تاریخی اصفهان ،
یکی از عمارات باستانی کاشان خانه تاریخی بروجردیهاست که در خیابان علوی و محله سلطان امیر احمد قرار گرفته و از خانه های دیدنی کاشان واقع در بافت تاریخی شهر است که امروزه اداره میراث فرهنگی در آن مستقر است. این خانه به کوشش حاج سید حسن نطنزی در سال 1275 هجری قمری در زمان قاجار بنا شده است. شغل صاحبخانه تجارت و بازرگانی بوده و مال التجاره از بروجرد وارد می کرده و از این راه با تجار کاشان در ارتباط بوده و از این روست که به حسن بروجردی شهرت یافته و خانه ای که متعلق به او بوده به «خانه بروجردیها» مشهور است. یکی از استادان معماری کاشان و طراحان به نام ساختمان در آن زمان، معماری این خانه را به عهده داشت که استاد «علی مریم» نام داشت و طراحی و اجرای دو بنای تاریخی دیگر را از فعالیت های این معمار برشمرده اند که یکی خانه تاریخی طباطبایی و دیگر ی تیمچه امین الدوله است. ولی این موضوع را می توان یک اشتباه تاریخی به حساب آورد که بدون دلیل و مدرک موثق و قابل قبول فقط در بین مردم بر زبانها افتاده است که طراح خانه طباطبایی ها و تیمچه امین الدوله نیز «علی معماریان» (معروف به علی مریم) است.  چراکه با تحقیق و تفحص در می یابیم که تاریخ سنگ قبر این بزرگوار که در فیض کاشان در جوار پدر گرامیشان آرمیده اند با تاریخ ساخت بناها تطبیق ندارد. طبق اسناد موثق عملیات اجرای این بنا حدودا 18 سال به طول انجامیده یعنی تا سال 1310 هجری قمری و بیش از 150 بنا و هنرمند و گچ کار و آینه کار و دیگران هنرمندان در آن ایفای نقش کرده اند.

 



در بروشور تبلیغاتی این خانه آمده است : «در سال 1280 هجری توسط یکی از بازرگانان معروف کاشان ساخته شده لیکن بعضی از تزئینات بدنه داخلی هشتی ورودی آن در سال 1295 هجری انجام گرفته است.»
در کتاب « گنجنامه خانه های تاریخی کاشان » در این زمینه آمده است:
«بنا بر اظهارات موثق ساخت این مجموعه در حدود 18 سال یعنی تا سال 1310 هجری قمری به درازا کشیده و در آن بیش از 150 بنا و هنرمند و گچ کار و آینه کار و دیگر هنرمندان بکار گرفته شده اند. »
در کتاب «تزئینات معماری خانه بروجردیهای کاشان» این گونه نقل شده که:
« خانه بروجردی از دو بخش تزئینی معماری برخوردار است؛ یکی ساختار کلی که بر اساس ساختار گودال باغچه ای است و خود سبک بسیار زیبایی دارد دیگر ساختار تزئیناتی همچون کاربندی، مقرنس، طاسه سازی، یزدی بندی رخ بام و خورشیدی ها و پیش طاق و غیره است که به شکل بسیار شایسته در این بنا اجرا شده است. »

 



خانه بروجردیها از دوبخش بیرونی و اندرونی تشکیل شده است که امروزه قسمت بیرونی آن در معرض دید عموم قرار گرفته است وسقف اندرونی که در شمال و شمال شرق بناست سالهاست که تحت حاکمیت شخصی است پس از ورود با هشتی ورودی خانه مواجه می شویم که ورودی اصلی قسمت اندرونی خانه هم در این هشتی تعبیه شده است. بعد از گذشتن از راهرو طولانی و شیبدار به فضای بزرگ حیاط می‌رسیم که در دو سر آن دو مجموعه فضایی اصلی تعبیه شده است که ارتفاع بیشتری نسبت به دو وجه دیگر ساختمان دارند. ایوان شمالی خانه در کنار راهرو قرار دارد و در شمال ایوان یک پنج دری وجود دارد که برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده بوده که در دو طرف آن دو اتاق بهار خراب تعبیه شده که به دلیل نورگیری مطلوب و گرمای زیاد بیشتر مناسب استفاده در زمستان بوده است. برای تزئینات دیوار بیرونی اتاقهای این ایوان داخل اتاق پنج دری از گچبری هایی با طرح گل و مرغ خیلی دقیق و ظریف استفاده شده است. حوضی بزرگ در میان باغچه های زیبا در داخل حیاط طراوت فضا را صد چندان می کند. فضاهای خدماتی مانند مطبخ در شمال شرقی مجموعه واقع شده اند واتاقها و ایوان سرپوشیده ای در شرق بنا وجود دارد و پله هایی برا ی دستیابی به سردابها (زیر زمین) در جلو ایوانها تعبیه شده است که در قسمتهای مختلف بنا به چشم می خورد. بادگیرهای بلندی وظیفه تهویه هوا و قابل تحمل کردن محیط در هوای گرم و سوزان تابستان را به عهده دارند. تالار سرپوشیده ای در جنوب ساختمان موجود است که نمایانگر هنر ظریف و با ارزش استاد کارهای ایرانی است. زیرا برای تهویه هوای تالار از منافذ مشبکی بهره جسته اند سپس روی آنها را با گچبری زیبا و ظریفی پوشانده اند و ترکیبی جالب پدید آورده اند که نمایانگر هوش و ذکاوت استاد کار است. و طراحی واجرای آن در زمره شاهکارهای معماری سنتی ایران جای می گیرد. تالار بزرگ سرپوشیده که در اعیاد و مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می گرفته از یک ایوان شاخص با سقفی رفیع در جلو و یک قسمت شاه نشین که از بخشهای دیگر بلندتر است و مزین به نقش شاهان است و تالارهایی در دو طبقه در اطراف آن به چشم می خورد تشکیل شده است سقف تالار بسیار دقیق و ظریف گچبری و قوس کاری و رنگ آمیزی شده است و از نقوش گل و مرغ یا صحنه های شکار حیوانات در گچبری ها و نقاشی های تالار جنبی استفاده شده یا با خط خوش تابلوهایی دیدنی و جذاب پدید آمده بویژه تصاویری از پادشاهان قاجار که در تابلوهای دیواری روی دیوارهای شاه نشین جلوه خاصی دارد. تنوع بسیاری در آثار و نقاشی های این بنا به چشم می خورد که با رنگ روغن و آبرنگ زیر نظر هنرمند بلند آوازه نقاشی ایران در زمان قاجار مرحوم «میرزا محمد خان غفاری کاشانی» مشهور به «کمال الملک»، اجرا گردیده است. این استاد بزرگ همچنین وظیفه طراحی و نظارت بر گچبریهای این خانه را نیز به عهده داشته است. ظرافت گچکاری در این بنا به حدی است که در بعضی نقاط به پارچه توری می ماند و باعث می شوند که بیننده پی به ذوق و دقت هنرمند و استادکاران ماهر ایرانی ببرد سه اطاق در جبهه شرقی بنا قرار گرفته ولی در جبهه مقابل از طاق نماهایی قرینه نمادی روبرو استفاده شده که دارای یک ایوان ستون دار با عمق کم است.

 



نکته جالبی در مورد دلیل ساخته شدن این مجموعه وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست:
مرحوم «حاج آقا حسن بروجردی» دختر مرحوم «حاج سید جعفر طباطبایی» را برای پسرش خواستگاری می کند. خانواده طباطبایی جواب مثبت را مشروط بر این می کنند که خانواده بروجردی، خانه‌ای در خور و شان عروس داشته باشند. از این رو حاج آقا بروجردی، از معماری که خانه طباطبایی‌ها را طراحی و اجرا کرده است، برای ساخت این خانه دعوت به همکاری می کند و بدین ترتیب این بنای شکوهمند احداث می‌شود.




ابزار امتیاز دهی

دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -



مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

فرم تماس

كد ماوس