تبلیغات
وبلاگicon
Isfahan City - پل مارنان
اِصـ ـفـ َـهــــــــــ ـان شَهـــــــــرِ زیبایِ خُداســـ ـتـــــــ

پل مارنان

شنبه 17 دی 1390 11:57 قبل از ظهر

نویسنده : Admin
ارسال شده در: پل های واقع بر روی زاینده رود ، پل خواجو ، آثار تاریخی ،
«رودخانه زاینده‌رود» از غرب به شرق شهر كهن اصفهان جارى است و این كهن شهر ایران زمین را همواره به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم كرده است. عبور این رودخانه همیشه زنده علاوه بر طراوت بخشیدن به شهر زیبای اصفهان، آن را به دو قسمت جدا كرده است كه چاره این جدایی در ساخت پل های متعدد شده است. از زمانی كه شهر اصفهان به عنوان محل سكونت برگزیده شده و ساكنان نخستینش در آن سكونت یافته اند، نیاز به ارتباط با قسمتهاى دیگر شهر در طرف مقابل رود، آنان را ناگزیر به ساختن پل كرده است، بدیهى است هر ارتباطی بین دو قسمت اصفهان ضروری تر بوده، پل ارتباطى آن زودتر ساخته شده است.
از زمان‌های بسیار دور «پل مارنان» واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی ‌ترین قسمت شهر بوده است و روستاهای سرسبز «ماربین» از طریق پل مارنان به روستاهای مقابل آن در ساحل جنوبی رودخانه متصل می ‌شده‌اند.
چند نظر در مورد وجه تسمیه پل مارنان وجود دارد كه همگی نزدیك به واقع هستند و به همین دلیل به ذکر تمامی این نظرات می پردازیم. نخستین نظر بر این اعتقاد است كه نام این پل از «مهربین» اوستایی گرفته شده است. قرن ها قبل از ظهور زرتشت، معبد «مهرپرستان» بر فراز كوه سنگی قرار داشت. نام این كوه در دوره ساسانیان «مهربین» بود و در طول قرون اسلامی به «ماربین» معروف شد.

 


نظر دیگر نام مارنان را مرتبط با پیچ و خم زاینده‌رود در سمت مغرب اصفهان می داند،‌ در غرب شهر رودخانه زاینده‌رود به شكل مارپیچى وارد شهر مى ‏گردد كه به همین جهت قریه مجاور رود در این قسمت را «مارنان» یا «ماریانان» گفته ‏اند، یعنی به شكل مار. و چون در همین محل این پل را ساخته اند، نام آن از نام قریه مارنان و پیچ و خمِ به شكل مارِ زاینده رود گرفته شده است. این پل، محله جلفا را به قریه مارنان اتصال مى ‏دهد.
نظر دیگری كه در مورد وجه تسمیه پل وجود دارد اشاره به نام دیگر پل یعنی «سرفراز» دارد. این پل را «سرفراز» هم نامیده‏اند. روایت است که در زمان «شاه سلیمان صفوى» یكى از ثروتمندان ارامنه این پل را ساخت و به لقب «سرفراز» نایل گردید و مدتى هم به همان نام سرفراز مشهور بود. البته طبق شواهد تاریخی این پل متعلق به زمان پیش از صفویان است ولی در هر حال متمول ارمنیِ زمان شاه سلیمان صفوی، آن را تعمیر و مرمت كرده است. اگرچه این پل قبل از زمان صفویه وجود داشته است، منتهى به سبب ازدیاد عبور و مرور که به دلیل جمعیت زیادتر آن زمان بوده، پل فرسوده گشته و احتیاج به تعمیر و تجدید بناء داشته است و این مرمت توسط این ثروتمند ارمنی انجام شده است.
در مورد پل های شهر اصفهان چنین می توان گفت كه این پل ها بر اساس ضرورت ارتباط دو پهنه شمالی و جنوبی شهر اصفهان شكل گرفته‌اند و هر چه این ارتباط در نقطه ای از شهر ضروری تر بوده است پل ارتباطی آن زودتر شكل گرفته است. آنچه مسلم است پل هاى «مارنان»، «شهرستان»، «الله‌وردیخان» و «خواجو» از پل‌هایى هستند كه در مرحله اولِ احتیاج ساخته شده‌‏اند، منتهى در اثر ترافیك بالا و رفت و آمد زیاد، فرسوده و ناكارآمد گشته اند و تجدید بناء و مرمت شده‌اند. از همین نكته معلوم می شود که نظریه احداث اولیه «پل شهرستان» در زمان سلسله ساسانیان، درست مى‏باشد.
پل مارنان اصفهان كه در خیابان مطهری، مابین پلهای امروزی «فلزی» و «وحید» واقع است، اكنون داراى هفده دهانه است، در حالیکه در گذشته بیش از هفده دهانه داشته است و حالا بسته شده است.

 




ابزار امتیاز دهی

دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -



مترجم وب با 36 زبان زنده دنیا

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

فرم تماس

كد ماوس